EĞİTİMİN AMACI
Bu eğitim, çocuklara Ülkemizin sahip olduğu bitki zenginliğini sebepleri ile öğreterek doğayla daha yakın ilişki kurmalarını sağlamayı, bitkilerin doğal yayılış alanlarında korunmasının doğaya ve gelecek nesillere karşı sorumluluğumuz olduğu bilincini kazandırmayı ve kurutulmuş bitki koleksiyonu hakkında bilgi vermeyi amaçlamaktadır.
EĞİTİMİN HEDEFİ
Bu programın hedefi, bitkilerin birbirlerinden nasıl ayırt edilebildiği ve Herbaryumun bu amaçla nasıl kullanıldığı hakkında bilgiler vermek, çocukların bitkilere karşı daha meraklı, gözlemci ve korumacı olmalarını teşvik etmektir.
Eğitim sonunda katılımcılar:
Türkiye’nin bitkileri hakkında çalışan bilim insanlarının ilgi alanlarını öğrenir,
Kurutulmuş bitki koleksiyonu oluşturma basamaklarını ve kullanılan yöntemleri öğrenir,
Türkiye’nin bitki çeşitliliği hakkında bilinç kazanır.
EĞİTİM İÇERİĞİ
Eğitim, 2 saatlik (yarı teorik, uygulamalı) olarak planlanmıştır.
Katılımcılar yaş gruplarına göre (ilkokul – ortaokul) uyarlanmış etkinliklerle öğrenirler:
Teorik Bölüm
- Herbaryumun tanımı ve bitki teşhisinde nasıl kullanıldığı,
- İUC Orman Fakültesi (ISTO) Herbaryumu bitki koleksiyonunun tanımı ve özellikleri,
- Doğal, endemik, egzotik bitki ile tip (ilk) örnek tanımı ve sistemetik botanikteki önemi,
- Bitki örneklerinin yayılış alanından toplanarak Herbaryuma getirilip kayıt altına alınana kadar geçen süreçler,
- Bitki toplarken dikkat edilmesi gerekenler ve bu amaçla kullanılan aletler,
- Bitkinin yayılış alanı (adres) bilgileri,
Bitki kurutma yöntemleri ve bu amaçla kullanılan malzemeler,
- Herbaryumdaki bitki örneklerinin bozulmadan muhafaza edilmesi yöntemi anlatılır.
Uygulamalı Bölüm
- İUC Orman Fakültesi (ISTO) Herbaryumu bitki koleksiyonunu incelemek,
- Herbaryumdaki Tip (ilk örnek), doğal ve egzotik bitki örneklerinden bazılarını incelemek,
- Bitkilerin bilimsel adının tesbit edilmesinde kullanılan morfolojik özellikleri herbaryum örnekleri üzerinde incelemek,
- Bazı bitki örneklerinin kısımlarını mikroskopta incelemek,
- Bitki teşhisinde kullanılan kaynak kitaplar ve teşhiste kullanımını incelemek,
- “Bitkileri Doğada Korumak İçin Ben Ne Yapabilirim?” grup değerlendirmesi.
BAŞVURU
İlkokul 4. sınıf ve/veya ortaokul öğrencisi olmak.
KATILIMCI
En az katılımcı sayısı: 5 kişi
En fazla katılımcı sayısı:15 kişi
EĞİTİM YERİ
İÜC Orman Fakültesi Kayacık Binası, ISTO Herbaryumu
EĞİTMENLER
KOORDİNATÖR
Prof. Dr. Servet Çalışkan
EĞİTMENLER
Doç. Dr. Dilek Oral
Ar. Gör. Ferdi Akarsu
VERİLECEK BELGE
E-Devlet üzerinden sorgulanabilir elektronik Katılım Belgesi verilecektir.
DERS PROGRAMI
| Tarih | Başlama – Bitiş Saati | Ders İçeriği |
| 09.30-10.30 | Herbaryumun tanımı ve bitki teşhisinde nasıl kullanıldığı,
İUC Orman Fakültesi (ISTO) Herbaryumu bitki koleksiyonunun tanımı ve özellikleri, Doğal, endemik, egzotik bitki ile tip (ilk) örnek tanımı ve sistemetik botanikteki önemi, Bitki örneklerinin yayılış alanından toplanarak Herbaryuma getirilip kayıt altına alınana kadar geçen süreçler, Bitki toplarken dikkat edilmesi gerekenler ve bu amaçla kullanılan aletler, Bitkinin yayılış alanı (adres) bilgileri, Bitki kurutma yöntemleri ve bu amaçla kullanılan malzemeler, Herbaryumdaki bitki örneklerinin bozulmadan muhafaza edilmesi yöntemi anlatılır. |
|
| 10.30-11.30 | İUC Orman Fakültesi (ISTO) Herbaryumu bitki koleksiyonunu incelemek,
Herbaryumdaki Tip (ilk örnek), doğal ve egzotik bitki örneklerinden bazılarını incelemek, Bitkilerin bilimsel adının tesbit edilmesinde kullanılan morfolojik özellikleri herbaryum örnekleri üzerinde incelemek, Bazı bitki örneklerinin kısımlarını mikroskopta incelemek, Bitki teşhisinde kullanılan kaynak kitaplar ve teşhiste kullanımını incelemek, “Bitkileri Doğada Korumak İçin Ben Ne Yapabilirim?” grup değerlendirmesi. |


