EĞİTİMİN AMACI
Çocuklara bitkilerin doğadaki önemini, ekosistemlerdeki rollerini ve çeşitliliğini öğretmek; onları doğa gözlemi, bitki teşhisi ve çevre bilinci konularında meraklandırmak ve bilinçlendirmektir.
Katılımcıların kendi çevresindeki bitkileri tanıyabilmeleri, doğayla aktif bir bağ kurmaları ve biyolojik çeşitliliğe saygı duymayı öğrenmeleri hedeflenir.
EĞİTİMİN HEDEFİ
Kurs sonunda öğrencilerin:
- Bitkilerin doğa ve insan yaşamı için neden vazgeçilmez olduğunu açıklayabilmeleri,
- Bitkilerin temel ekosistem hizmetlerini (oksijen üretimi, karbon döngüsü, barınak sağlama vb.) anlayabilmeleri,
- Bitkilerin evrimsel gelişim süreci hakkında genel bilgi edinmeleri,
- Bitkilerin ana organlarını (yaprak, gövde, çiçek, meyve, tohum) tanıyabilmeleri,
- Morfolojik özellikleri gözlemleyerek bitkileri ayırt etmeyi öğrenmeleri,
- Doğada bitki gözlemi yaparken dikkat edilmesi gereken temel bilimsel ve etik kuralları bilmeleri,
- Kendi çevrelerinde yer alan bazı yaygın bitki türlerini tanıyabilmeleri hedeflenmektedir.
EĞİTİM İÇERİĞİ
- TEORİK BÖLÜM (2,5 SAAT)
Konu Başlıkları:
- Bitkiler neden önemlidir?
- Bitkilerin ekosistem ve insan yaşamındaki rolleri (Oksijen, besin, iklim düzenleme, yaşam alanı)
- Bitkilerin Evrimi ve Sınıflandırılması
- Basitten gelişmişe bitkilerin evrimsel yolculuğu
- Bitki grupları (yosunlar, eğreltiler, açık ve kapalı tohumlular)
- Bitki sistematiğinin temel ilkeleri
- Bitkilerde Yaş Tespiti ve Büyüme Halkaları
- Ağaç yaş halkalarının incelenmesi
- Bitki büyümesinde çevresel etkiler
- Bitkileri Nasıl Teşhis Ederiz?
- Bitki teşhis anahtarları ve morfolojik gözlem yöntemleri
- Bitkilerin vejetatif organları: yaprak, gövde, sürgün, kabuk
- Bitkilerin generatif organları: çiçek, meyve, tohum
- Uygulama / Saha Çalışması (2,5 Saat)
Etkinlikler:
- Bahçe Gezisi – Bitkileri Tanıyalım:
- Katılımcılarla birlikte okul bahçesi veya yakın bir botanik alanında bitki gözlemi
- Bitkilerin yaprak, çiçek ve meyve yapılarını yerinde inceleme.
- Bitkiler nasıl isimlendirilir?
- Latince ve Türkçe isimlerin öğrenilmesi (örneğin Pinus pinea – Fıstık çamı)
- Bitki Dedektifleri Oyunu:
- Bitki özelliklerine göre ipucu kartları hazırlanır (örneğin: “Yapraklarım iğne şeklinde, reçine kokarım” – Çam ağacı)
- Gruplar bu ipuçlarına göre bahçedeki doğru bitkiyi bulur.
BAŞVURU
- Yaş aralığı: (ilkokul 3. sınıf – ortaokul 8. sınıf arası)
- Doğa ve çevre konularına meraklı öğrenciler başvurabilir.
- Ön bilgi gerekmez.
- Rahat giyimli, açık hava etkinliklerine uygun kıyafet önerilir.
- Her öğrenci yanında küçük bir defter, kurşun kalem, büyüteç, fotoğraf makinesi (cep telefonu da olabilir), renkli kalem bulundurmalıdır
KATILIMCI
En az katılımcı sayısı: 5 kişi
En fazla katılımcı sayısı:15 kişi
EĞİTİM YERİ
İÜC Orman Fakültesi
EĞİTMENLER
KOORDİNATÖR
Prof. Dr. Servet Çalışkan
EĞİTMENLER
Peyzaj Mimarı Dr. Öğr. Üyesi Aysel ULUS
VERİLECEK BELGE
E-Devlet üzerinden sorgulanabilir elektronik Katılım Belgesi verilecektir.
DERS PROGRAMI
| Tarih | Başlama – Bitiş Saati | Ders İçeriği |
| 10:00 -12:30 | Bitkilerin ekosistem ve insan yaşamındaki rolleri (Oksijen, besin, iklim düzenleme, yaşam alanı)
Bitkilerin Evrimi ve Sınıflandırılması Basitten gelişmişe bitkilerin evrimsel yolculuğu Bitki grupları (yosunlar, eğreltiler, açık ve kapalı tohumlular) Bitki sistematiğinin temel ilkeleri Bitkilerde Yaş Tespiti ve Büyüme Halkaları Ağaç yaş halkalarının incelenmesi Bitki büyümesinde çevresel etkiler Bitki teşhis anahtarları ve morfolojik gözlem yöntemleri Bitkilerin vejetatif organları: yaprak, gövde, sürgün, kabuk Bitkilerin generatif organları: çiçek, meyve, tohum |
|
| 13.30-16:00 | Katılımcılarla birlikte okul bahçesi veya yakın bir botanik alanında bitki gözlemi
Bitkilerin yaprak, çiçek ve meyve yapılarını yerinde inceleme. Latince ve Türkçe isimlerin öğrenilmesi (örneğin Pinus pinea – Fıstık çamı) Bitki Dedektifleri Oyunu |






